Hou je slaapkamer schoon

Voor een gezonde nachtrust is het belangrijk dat je de slaapkamer schoon houd. Regelmatig schoonmaken is erg belangrijk omdat je in de slaapkamer veel last hebt van huisstofmijt.  Huisstofmijt kan allergische reacties veroorzaken. Zorg er voor dat je geen overbodige spullen in de slaapkamer hebt. Veel spullen in de slaapkamer trekken ook veel stof aan, en dit is juist wat je wilt voorkomen. Twee tot drie keer per week stofzuigen en dweilen is ook noodzakelijk. Huisstofmijt en andere allergenen voelen zich het beste in een warme omgeving. Je kunt de slaapkamertemperatuur dan ook het beste zo laag mogelijk houden.
Ook in het beddengoed zit huisstofmijt en allergenen. Door het beddengoed één keer per week op 60°C te wassen wordt het huisstofmijt en de andere allergenen het niet overleven. Alle spullen die in de slaapkamer staan dien je regelmatig af te stoffen. Het liefst met een microvezeldoekje, een gewone stofdoek zal het stof alleen maar verplaatsen.

Het ventileren van de slaapkamer is ook erg belangrijk. Je verliest iedere nacht ongeveer een halve liter vocht en het is belangrijk dat het vocht niet in je kussen en matras blijft zitten. Het luchten van je beddengoed is daarom erg belangrijk. Dit kun je doen door iedere dag het beddengoed om te slaan en bij mooi weer het buiten te hangen. Zorg ook ’s nacht voor voldoende ventilatie. Dit kun je doen door met het raam open te slapen of het ventilatierooster open te zetten. Let er dan wel op dat je niet op de tocht ligt.
Overdag het raam open zetten geeft ook een goed resultaat.

Omdat vocht niet goed is voor je gezondheid is het ventileren van de slaapkamer erg belangrijk. Vocht kan aandoeningen aan de luchtwegen veroorzaken, je kunt erg vatbaar worden voor verkoudheid en het kan de klachten van reuma verergeren.

Is je slaapkamer schoon en fris, dan zul je merken dat het jouw nachtrust goed doet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.